احادیث تربیت کودک در اسلام

اسلام عقل بشر را به بهره برداری از نیروهای مادی و به کارگیری آنها برای زندگانی متوجه می سازد. اهمیت تربیت فرزند در اسلام بسیار زیاد است و احترام به فرزندان در اسلام بسیار یاد شده است و همیشه باعث ایجاد مرزهای اخلاقی برای آنها میشود . عوامل دیگری هم وجود دارند که پیش بینی نشده اند و ناخودآگاه در طرز رشد کودک بسیار تأثیر گذارند؛ مانند وراثت، محیط شهر و روستا، دوستان و همبازی ها، و هر عامل دیگری که کودک ناخواسته از آن تأثیر می پذیرد و اخلاق و رفتار او را دگرگون می سازد. بنابراین خانواده ای می تواند در تربیت فرزند خود موفق باشد که دارای چنین شرایطی باشد. در ماده 1178 همین قانون نیز مقرر گردیده است که والدین مکلف هستند در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش بر حسب مقتضی ، اقدام کنند و نباید آنها را مهمل بگذارند . از این رو وظیفه افرادی مانند شما که سعی می کنند زندگی خود را بر اساس فرهنگ اسلامی تنظیم کنند این است که علاوه بر اینکه در راه پیدا کردن دستورات اسلامی در زندگی خود تلاش می کنند و در این مسیر از هیچ چیزی واهمه ندارند، دیگران را نیز با دلیل و استدلال، با فرهنگ اسلامی آشنا کنند و آنان را در زمینه به کار گیری فرهنگ اسلامی در جنبه های مختلف زندگی بویژه ازدیاد نسل تشویق کنند.

۸٫پدر و مادر، خود، الگوی عملی همه آن چیزهایی باشند که به فرزندانشان می گویند و از آنان انتظار دارند. گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می افتد، تمایلات جنسی تنها مختص به دوره بلوغ نیست، بلکه مدت ها پیش از آن به صورت احساس ویژه در تحریکات وجود داشته است. اسلام دینی فطری است و تمام قوا و نیروهای انسانی را محترم می شمرد و از راه صحیح و به دور از افراط و تفریط، آنها را پرورش می دهد. اسلام عنایت خاصی به پرورش روح دارد؛ چون مرکز و کانون شخصیت انسان را تشکیل می دهد و بدون تردید این نیروی مجهول، بزرگ ترین نیرو در وجود و هستی است؛ چون نیروی جسمی بشر به امور مادی و محسوسات و نیروی عقل به معقولات و زمان، مکان و آغاز و انجام، و بالأخره به فنا و نابودی محدود است، ولی نیروی روح نامحدود است و دستخوش دگرگونی های زمان و مکان نمی شود و بی آغاز و انجام و فناناپذیر است. پس از آن زمینه پرورش گل را فراهم میکنیم . چشم خود را باز کردم دیدم آن مرد بزرگ به تلافی خدمت من با کمال بزرگواری محبت کرده است. طبق نقل دیگر فرمود: ای نور چشم من کسی که یاوری ندارد، چگونه تسلیم مرگ نشود؟

پروردگارا عمر آنها را برای من زیاد بگرداندوبرای من زندگی شان را بیفزای . از دیگر هنجارهای شرعی برای نونهالان در بخش دوم کودکی است که باید به تدریج بستر آموزش آن فراهم شود. در این سن، به تدریج گستاخی، حرفنشنوی و لجاجتها شروع میشود. برای رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تربیت جنسی باید… 5. روایات زیادی در متون دینی ما وجود دارد که بر رزاق بودن خداوند تأکید می کند، بنابراین مشکلات مادی نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای تعداد کم فرزندان باشد، البته به شرطی که علاوه بر توکل بر خداوند در حد توان خود برای برآورده کردن نیازهای مادی خانواده تلاش کنید. در واقعه کربلا نیز باوجود همه مسائل و شیوههایی که امام حسین (ع) در پیش روی خود داشته، از توجه به نیازهای مادی و معنوی فرزندان و همراهان خود غافل نماند. اسلام ما را به بهره برداری از مزایای دنیا برای بدن دعوت می کند، اما در صدد تنظیم و تعدیل نیاز های آن است؛ زیرا اگر انسان بخواهد به گونه ای افسار گسیخته در صدد تأمین نیازهای جسم خود باشد، در هیچ حدی متوقف نمی شود. اگر بچهها فرصت کافی برای بازی نداشته باشند، همین امر ممکن است آنها را دچار عقدههای جبرانناپذیری بکند.

مادر باید زمانی را در طول روز برای بازی با کودک اختصاص دهد و در حین بازی مفاهیم اخلاقی را چون صبر و تحمل، گذشت و ایثار، استقامت و بردباری و بسیاری از مهارتهای زندگی را در بازی به او بیاموزد. اما در مواردی که مسالهای بسیار مورد اهتمام علی(ع)بوده وفرزندان آن حضرت ترک اولی انجام میدادند، آن حضرت موضعیسختگیرانه و انعطاف ناپذیر داشتهاند و گاهی فرزندان خود راتهدید مینمودند; برای نمونه در امور مربوط به بیت المال کهبسیار برای آن حضرت مهم مینمود، آنگاه که فرزندان در مورد آنهااحتیاط نمینمودند و موجب ترک اولی میشدند، حضرت بسیار سختمیگرفتند. از این دست شیوههای ارتباط غیرکلامی که اسلام به والدین توصیه میکند بسیارند که ما در اینجا به همین چند مورد بسنده میکنیم. در اهمیت رفتارهای غیرکلامی باید گفت که «رفتارهای غیرکلامی غالباً اطلاعات ارزشمندی دربارهی احساسات دیگران در اختیار ما میگذارند و نقش مهمی در بسیاری از اشکال تعامل اجتماعی از قبیل جذابیت فردی، نفوذ اجتماعی، کمکرسانی و …

دیدگاهتان را بنویسید