بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing چیست؟

مطلب مرتبط: بازاریابی چیست و چه مراحل و انواعی دارد؟ مطلب مرتبط: بازاریابی حمایتی یا سببی (Cause Marketing) چیست؟ اگر صاحب و کسب و کاری هستید با روش های مختلف بازاریابی آشنا شوید و بررسی کنید کدام روش برای کسب و کار شما مناسبتر است. استفاده از روش های بازاریابی گوریلا مارکتینگ میتواند چندین دلیل داشتهباشد؛ برای مثال، مشاغل کوچک و متوسط ممکن است بودجهی لازم برای صرف کردن در بازاریابیهای گرانقیمت را نداشتهباشند؛ بهعلاوه، اگر یک کمپین بازاریابی چریکی در هدف خود، یعنی شگفتزده کردن مشتری ها و تأثیرگذاری بر آنان، موفق باشد، ممکن است این افراد را ترغیب کند که محصول یا برند موردنظر را به آشنایان، دوستان و خانوادهی خود معرفی کنند؛ یعنی فرد به طور مؤثر یک کمپین بازاریابی درست کرده و به سرمایهگذاری و پشتکار نیازمند است. اگر تمایلی به ریسک ندارید بازاریابی چریکی برای شما مناسب نیست! تبلیغات چریکی ذهن بیننده را درگیر می کند و سوالات مختلفی را در ذهن بیننده ایجاد می نماید . به طور کل زمانی که یک روش تبلیغاتی چریکی به اجرا گذاشته می شود ، یک شکل طنز به تبلیغات می دهند تا برای بیننده جذاب باشد . بازاریابی چریکی چیست و چه مزیت هایی دارد؟ هر چه از ایده های جذابتر و جدیدتر استفاده شود به همان میزان تاثیرگذارتر خواهد بود .

این نوع تبلیغات به جای اینکه با یک کمپین بازاریابی به بیشترین تعداد افراد دسترسی پیدا کند، فقط گروهی از مصرفکنندگان را هدف قرار میدهد که ممکن است یک برند یا محصول را جذابتر بدانند. جدای از اینکه این اساتید موتوریشان جنس نابی در اختیارشان قرار میدهد میخواهیم شما را با انرژی چی واقعی آشنا کنیم تا بدانید نیروی چی واقعی چیست! انرژی (چی) نیروی زندگی است و آنچه که توسط نظرات برخی از اطراف همه مردم احاطه شده است. کاربردهای نیروی چی را از دست ندهید! در این روش مخاطبان در کمپین مدنظر شرکت می کنند و خود اجرا کننده می شوند تا به نتیجه نهایی دست یابند . این روش نیز به بازاریابی چریکی مرتبط است و ممکن است افراد با دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی جذاب و خنده دار و تعریف آن برای فردی دیگر و در نتیجه کنجکاوی ، سرچ و نمایش برند ناخودآگاه به تبلیغ بپردازد . بهترین (یا عجیب ترین) تبلیغاتی که هفته ها درباره آن سخن گفته می شود مربوط به این کمپانی است، بدون توجه به ربط آن این که محصول اصلی تبلیغ می شود. 1. اول از خود بپرسید: پیام اصلی کسب و کار من که بتوانم در 5 ثانیه به مخاطب منتقل نماییم، چیست؟

اساس کار این بازاریابی دقیقا مشابه تاکتیک جنگ چریکی است. این روش به تبلیغات در محل تمرکز دارد و یک ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می نماید ، طوری که گویا مخاطب در همان مکان قرار گرفته است . با تغییر رفتار بازار و نیاز مشتریان می توان سریعاً روش های مناسبی را جایگزین روش تبلیغاتی قدیمی نمود تا پاسخگوی نیاز حال حاضر مشتری باشد . به این نحو که آنها سعی میکردند تا با قرار دادن تراکتها تبلیغاتی در جیب مردم، اهمیت بیمه تلفن همراه را به مشتریان خود یادآور شوند. آن دزدها برای پخش آگهی شرکت بیمه به خدمت گرفته شده بودند. آگهی استخدام جدیدترین فرصتهای شغلی شرکتهای معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید. مثال: شرکت «DirtBuster» سالهاست که از طریق کانالهای بازاریابی سنتی، مانند چاپ و رادیو، محصولات شویندهی خود را تبلیغ میکند؛ با این حال، در سالهای اخیر فروش آن روند نزولی داشتهاست و عوامل آن متوجه شدند که باید استراتژی بازاریابی خود را تغییر دهند؛ بنابراین، تصمیم گرفتند که یک کمپین بازاریابی چریکی محیطی تشکیل دهند که شامل استفاده از نقاشیهای گرافیتی (reverse graffiti) باشد؛ در این روش آنها یک شابلون را روی یک فضا قرار میدهند و قسمتهای پوشیدهنشده را شستوشو میدهند و بهراحتی نام شرکت را در پیادهروهای کثیف شهر تبلیغ میکنند.

این حملات شامل کمین کردن، حمله ناگهانی و دیگر حملات شگفت انگیز است. این سبک تبلیغات جایگزین، به شدت به استراتژی بازاریابی غیر متعارف، انرژی بالا و تخیل متکی است. این ایده کاری کرد که افراد حرکت از روی پله را به پله برقی ترجیح دادند و یک امر سرگرم کننده برای آنها ایجاد شد . به طور مثال تبلیغاتی که بر روی اتوبوسهای شهری وجود دارد. بازاریابی چریکی به تکنیکهای بازاریابی کمهزینه و خلاقانه اشاره دارد که شرکتها برای معرفی برند تجاری خود از آنها استفاده میکنند و برای جلبتوجه عموم مردم، از تاکتیکهایی مانند غافلگیری و ترس بهرهمند میشوند. شرکتها با استفاده از این نوع بازاریابی سعی میکنند با مخاطبان هدف ارتباط پایداری برقرار کنند. بسیاری از شرکتها به منظور معرفی برندهای تجاری خود، وقت و هزینهی بسیاری را برای فعالیتهای بازاریابی صرف میکنند؛ با این حال، صرف هزینهی زیاد، لزوما به معنای موفقیتآمیز بودن یک کمپین نیست؛ یک جایگزین مناسب برای کانالهای سنتی بازاریابی، «بازاریابی چریکی» یا گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) است که به طور معمول شامل هزینههای کم و تاکتیکهای غیرمعمول برای رسیدن به مخاطب است. بازاریابی چریکی محیطی شامل استفاده از محیط به نفع خود، با قرار دادن تبلیغات در مکانهای عمومی یا روی اشیاء عمومی است؛ این به معنای قرار دادن تبلیغات روی یک بیلبورد یا یک فنجان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید