تربیت فرزندان در اسلام (۱)

حجر / 29) ترجمه: چون آن عنصرها را معتدل بیارایم و در آن از روح خویش بدمم همه (از جهت حرمت و عظمت آن روح الهی) بر او سجده كنید. علی علیه السلام در حالت جنگ و صلح، بیماری و سلامت،در خانه و مزرعه، برمسند حكومت و خانه نشینی 25 ساله و در همه حالات و شرائط، نماز مهمترین عمل او بود و فرزندان خود رابدان سفارش مينمود. به همین جهت است که علی(ع) بعد از وفات فاطمه(س) می خواست همسر اختیار کند به عقیل برادرش ـ که اطلاعات وسیعی از نسب قبائل عرب و تاریخ گذشته آن روز داشت ـ سفارش فرمود که از اقوام اصیل و شجاع عرب همسری برای من انتخاب کن که زاده شجاعان و وارث دلاوری و شهامت باشد؛ زیرا می خواهم از این ازدواج فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید، عقیل پس از بررسی و جستجو «ام البنین کلابیّه» را پیشنهاد داد. جایی دیگر حضرت علی در نامهی تربیتی خود به فرزندش امام حسن (ع) مینویسند: دل جوان همچون زمین ناکشته است.

آخرین آرزوی سقراط:پیش از اینکه سقراط را محاکمه کنند از وی پرسیدند که بزرگترین آرزویی که در دل داری چیست؟ این آلودگی پاک میشود، اما چه چیزی میتواند کدورتی که تو بر دل فرزندم حسین (ع) نشاندی پاک کند. دختر مسلمان با اجتماعی زیستن میتواند از اسلام دفاع کند . در سطح اجتماعی پدیدههای گوناگونی همانند روند آموزش و پرورش رسمی و عوامل دخیل در آن، آموزش و پرورش غیررسمی مانند صدا و سیما، اینترنت، تئاتر، سینما، مطبوعات و در سطح فردی و خرد آسیبهای رفتار فردی و شخصیتی دنبال میشود. و تا این سنگ باقی و پا برجا است این نقش هم در آن باقی و پا بر جا می ماند و یا می توان به نظر زیگموند فروید اشاره کرد که نظریات قابل توجهی در علم روان شناسی دارد او میگوید:مهم ترین دوره زندگی انسان دوره کودکی او است واگر فردی در بزرگسالی دچار مشکلات روانی-رفتاری گردد باید علت آن را دردوره کودکی وی جستجو کردچرا که رفتارهای سرکوب شده درزمان کودکی در بخش نا هوشیار ذهن او ذخیره می شود و به تدریج در بزرگسالی بروز می کند. د: او را از پوشیدن لباس و یا شلوار کوتاه برحذر دارد تا به پوشیدن عورت عادت کند و از ظاهر کردن آن حیا کند.

چرا بچّه با من تفاوت دارد؟ پاسخ داد :بزرگترین آرزوی من این است که به بالاترین مکان آتن صعود کنم وبا صدای بلند به مردم بگویم ای دوستان با این حرص وولع بهترین وعزیزترین سالهای زندگی خود را به جمع آوری ثروت وسیم وطلا می گذرانید؟ فرزندان در این سن و سال تا حدودی خوبی ها و بدی ها را درک می کنند، ولی از آنجا که هنوز به رشد کافی عقلانی برای تشخیص مصلحت خودن نرسیده اند، نیازمند آگاهی و تربیت مستقیم هستند. مرحلهی مزبور از چهارده سالگی فرزند شروع می شود و تا بیست و یک سالگی ادامه دارد. والدین باید توجه داشتند باشند که تا قبل از هفت سالگی تربیت با ابزارها و روشهای غیرمستقیم مانند بازی یا قصه انجام شود و آموزشهای مستقیم مانند ادب اجتماعی و آموختن قواعد و قوانین باید محدود باشد. این مرحله فاصلهی زمانی هفت سالگی تا چهارده سالگی فرزند را در برمیگیرد. از امام صادق (ع) نقل شده است: فرزندت را بگو تا هفت سالگى بازى كند و هفت سال او را ادب آموز و در هفت سال سوم او را ملازم و همراه خود دار.

امام صادق (ع) نیز در بازی بچهها شرکت میکرد و اگر در جایی با بیصداقتی آنان روبرو میشد، از آنان قهر و بازی را ترک میکرد اما بلافاصله با خواهش بقیه به بازی برمیگشت. امام صادق – عليه السلام – فرمود: رسول اكرم – صلي الله عليه و آله – نماز ظهر را با مردم به جماعت گذارد و دوركعت آخر را به سرعت و با اسقاط مستحبات برگزار كرد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کَتَبَ اللّه ُ. پیش از هرچیز من کتاب خدا و فهم معنا و ژرفای آن را به تو آموختم.» پیامبر اسلام(ص) هم در روایتی به ابورافع آموزش قرآن، تیراندازی، شنا و نیز به ارث گذاردن مال را از جمله حقوق فرزندان بر والدین میدانند. آموزش قرآن در دوران کودکی که سنین آموزش وی به شمار میرود از اهمیت زیادی برخوردار است. در این سخن، امام سجاد (ع) تربیت نیكو و آموزش عقیده توحیدى و كمك براى ایجاد رفتار صحیح در فرزند را بیان كردهاند و سپس انجام این وظایف را موجب سعادت دنیا و آخرت والدین دانسته اند. باید از آسیبهای اجتماعی به دور باشد تا باسلامت روحی و جسمی به وظایف خود عمل کند . در روایتى امیرالمؤمنین (ع) همین وظایف را ذکر فرمودهاند: حق فرزند بر پدر آن است که او را نام نکو نهد و نیکش پرورد و قرآنش تعلیم دهد.

دیدگاهتان را بنویسید