حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل: خیابان برای عبور مردم است و نباید با ایجاد ایستگاه صلواتی در وسط آن، حق الناس را ضایع کرد/ وای به حال ما اگر حقوق مردم را رعایت نکنیم


حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل: خیابان برای عبور مردم است و نباید با ایجاد ایستگاه صلواتی در وسط آن، حق الناس را ضایع کرد/ وای به حال ما اگر حقوق مردم را رعایت نکنیم

روز نو :در حسینیه محبان الائمه(ع)؛

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل در حسینیه محبان الائمه علیه السلام گفت: حق مردم تنها مالی نیست، حق جانی و آبرویی هم هست. حق مردم این است که وقتی می خواهیم از هیأت بیرون رویم، اگر یکی از خانه های این محل مریض داشته باشد و بخواهد او را سوار ماشین کند و به بیمارستان ببرد، وسط خیابان نباید برای امام حسین(ع) ایستگاه صلواتی زد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل شب گذشته در حسینیه محبان الائمه(ع) گفت: امشب به یکی از مسائل بسیار مهم که در عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) مورد توجه آن حضرت و همچنین اصحاب ایشان قرار گرفته است، می پردازیم و آن بحث «اهمیت دادن به حق الناس» است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در یک کلام بسیار بلند و ارزشمند برای ما انسان ها ۵۴ حق را بیان می کنند. این فرمایش امام از سوی بزرگانی با شرح و تفسیر به کتابی تحت عنوان رساله حقوق امام سجاد(ع) تبدیل شده است. حضرت در این رساله، ابتدا حقی را که برای انسان ذکر می کند، حق ذات احدیت است. بزرگترین حق ها بر ما انسان ها، حق خداوند متعال است. حق خدا که در قرآن نیز به آن اشاره فرموده، این است که ما خدا را بندگی و اطاعت کنیم و برای او شریک قائل نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین قابل ادامه داد: تقریبا همه ما مسلمانان از شرک اعتقادی دور هستیم. شرک اعتقادی این است که تنها خدا در این جهان موثر نیست و دیگرانی هم هستند. در حالی که هیچ موثری در عالم هستی نیست، جز ذات احدیت پروردگار. اگر من بر این باور باشم که رزق و روزی من دست خدا و امام حسین(ع) یا پیغمبر(ص)است، این شرک است. تنها باید رزق و روزی خود را از خدا بخواهیم و عبادت فقط باید برای خدا باشد.

او بیان کرد: توسل ما به ائمه اطهار (ع)، توسل به بزرگوارانی است که نزد خدا آبرو دارند. در نتیجه آنها را واسطه قرار می دهیم که خدا به احترام آنها بر ما ترحم کند. این اشکالی ندارد زیرا در واقع به نوعی درخواست شفاعت محسوب می شود. اما اینکه ما معتقد باشیم پیامبر یا امامی خود راسا کاری کند، محال است.

وی افزود: یک نوع شرک دیگر وجود دارد و آن شرک عملی است. متاسفانه ممکن است بسیاری از ما گرفتار این نوع شرک باشیم. امام صادق علیه‌السلام شرک را برای ما توضیح داده اند. حضرت فرمودند اگر شما در یک شب ظلمانی در درون یک اتاق باشید و یک پارچه مشکی هم در روی زمین باشید و روی آن یک مورچه بسیار ریز سیاه در حرکت باشد، دیدن آن تقریبا جزو محالات است. امام فرمود که شرک در زندگی و عمل شما این گونه وارد می شود.

او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اعمال ما اگر خالصانه برای خدا نباشند هیچ ارزشی ندارند. حقوق افراد نسبت به هم متقابل است و ما باید این حقوق را رعایت کنیم. اگر آن را رعایت نکنیم فردای قیامت باید پاسخ دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روایات از پیغمبر(ص)داریم شخصی که شهید شده بود را تنها به دلیل سه درهم قرضی که به یک یهودی داشته، در مقابل درب بهشت نگه داشتند تا رضایت او را بگیرد. از اباعبدالله الحسین(ع) نقل شده است که همراه من کسی به جنگ وارد نشود که به گردنش حق مردم باشد. هیچ انسانی نیست که دینی به گردنش باشد و او بمیرد، مگر اینکه وارد آتش دوزخ شود.

وی ادامه داد: حق مردم تنها مالی نیست، حق جانی و آبرویی هم هست. حق مردم این است که وقتی می خواهیم از هیأت بیرون رویم، اگر یکی از خانه های این محل مریض داشته باشد و بخواهد او را سوار ماشین کند و به بیمارستان ببرد، وسط خیابان نباید برای امام حسین(ع) ایستگاه صلواتی زد. به چه حقی این کار را انجام می دهند؟ خیابان برای عبور مردم است و نباید حق الناس را ضایع کرد. یک مغازه دار چطور به خود اجازه می دهد، نیمی از پیاده رو را بگیرد تا زن و بچه مردم ناچار به تردد از کنار خیابان شوند؟ پارک کردن نادرست ماشین هم حق الناس است. چه کسی اجازه داده که افرادی ۳۰ میلیارد تومان از پول بیت المال را برای ایجاد موکب اربعین هزینه کنند؟ از جیب خود هزینه کردن اشکالی ندارد، نذر و نیاز از جیب شخصی باشد بسیار هم خوب است، اما خرج کردن از بیت المال کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در همین عید غدیر کسانی موکب زده بودند که جزو ادارات، ارگان ها، سازمان ها و شهرداری ها بودند و با این کارشان، ترافیک ایجاد کردند و خطر ابتلا به کرونا را بالا بردند و در آخر دلشان را خوش کردند که یک راهپیمایی برای غدیر به راه انداختند. با این گونه اقدامات نباید دم از حسین(ع) بزنند. زیرا ایشان آنقدر دقیق بودند که روز عاشورا فرمودند اگر کسی از اصحاب من حقی از مردم بر گردنش است، اینجا نایستد و دلخوش نباشد که در رکاب من به شهادت رسیده، ابتدا باید برود حق مردم را ادا کند. وای به حال ما اگر حقوق مردم را رعایت نکنیم. باید دید چقدر در عمل از امام حسین(ع) فاصله گرفته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید